Online yoga cursus voor beginners!

Online ontspannen!

online yoga cursus afbeelding linksboven

Heb jij geen tijd of zin om naar een yogales te gaan? Wil je het graag proberen maar weet je niet precies hoe/waar je moet beginnen? Goed nieuws! In de wereld van vandaag is ons leven heel makkelijk gemaakt. Via online cursussen kan jezelf verder en verder ontwikkelen zonder dat je veel moeite hoeft te doen om vanaf de ene plek naar de andere plek te reizen. Waar is yoga eigenlijk goed voor?  En wat zijn de voordelen van een online yoga cursus?

Als je met yoga wil beginnen is het belangrijk dat je vanaf de basis weet waarmee je bezig bent en wat de bedoeling is van yoga. In dit artikel gaan we de voordelen van yoga bekijken en onthullen wij hoe je het beste met een yoga cursus kunt beginnen. Ben jij de volgende beginnende yogi? Lees dit artikel en ontdek meer over yoga.

Inhoudsopgave

Wat betekent yoga?

Yoga werd ongeveer 3.000 duizend jaar geleden ontwikkeld in India. Het woord zelf komt uit het Sanskriet (Oudindisch) en dit is een heilige taal uit India. Als je het vertaalt naar het Nederlands betekent het ‘vereniging’ of ‘herboren’ of ‘verbinding’ van lichaam, ademhaling, ziel en geest.

We zijn ons heel bewust dat we voor ons lichaam moeten zorgen. Maar we zijn ons er minder bewust van dat we onze geest ook extra aandacht moeten geven. Eigenlijk heeft het weinig zin om je lichaam fit en gezond te houden als je geen aandacht besteed aan je geest.

Yoga is veel meer alleen maar houdingen. De fysieke houdingen en bewegingen zijn voor je lichaam en de meditatie voor je geest. Daarom hoort er bij de meeste yogalessen een korte meditatie. Die meditatie zorg ervoor dat je meer ruimte in je hoofd krijgt waardoor je brein gaat ontspannen.

Wat je eigenlijk met yoga wil bereiken is persoonlijke groei. Je leert met yoga waardigheden waardoor je een krachtige persoon creëert vol met zelfvertrouwen. Yoga is eigenlijk een leefstijl die die perfect past op de weg naar de beste versie van jezelf. Je leert wie je bent en wat je eigenlijk doet in deze wereld.

Hopelijk gaan meer mensen realiseren dat ze niet allen hun lichaam gezond en fit moeten houden maar ook hun geest en gedachten. Waardoor je meer vertrouwen, positiviteit en geluk creëert in jouw leven.

In de onderstaande Yoga documentaire maak je kennis met Happy with Yoga, ze vertellen over hun visie op Yoga. Deze video was heel inspirerend en leerzaam voor mij.

Goed. We hebben dus al besproken wat yoga betekent en welke gedachten er achter yoga zitten. Nu gaan we kijken wat de voordelen zijn als je regelmatig yoga oefent.

Yoga heeft trouwens een hele waslijst met redenen waarom het zo gezond is. Ik heb besloten om in dit artikel de 5 belangrijkste voordelen te bekijken. 

5 belangrijkste voordelen van yoga:

1. Vermindert stress.

Zoals je misschien wel weet heeft stress een enorm effect op ons immuunsysteem. Als je veel stress hebt, loop je constant gevaar, want stress zorgt ervoor dat je immuunsysteem niet helemaal goed functioneert, waardoor je eerder ziek kan worden. Stress kan op heel veel manieren veroorzaakt worden. De oorzaken zijn eindeloos omdat iedereen gevoelig is voor andere dingen.

Misschien heb jij stress door je werk of je relatie maar het kan ook zijn dat je stress ervaart van dingen uit het verleden. Tijdens yoga oefeningen kalmeer je het zenuwstelsel, daardoor vermindert stress en wordt je immuunsysteem versterkt. Doordat je bezig bent met je gedachten te richten op hier en nu, ga je automatisch de stressvolle gedachten aan de kant schuiven. Meditatie en ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je meer ontspannen bent en dat helpt je je stress uit je lichaam te werken.

Stress verminderen? 8 belangrijke tips om te ontstressen!

2. Helpt bij slaapproblemen

Nu weet je dat een belangrijkste doelen van yoga is om je lichaam en geest in harmonie te brengen en stress te verminderen. Stress is een belangrijke oorzaak van slaapproblemen.

Stress verslechtert slaap, slechte slaap verergert stress.’

Uit grootschalig meta-onderzoek in opdracht van de Hersenstichting blijkt dat een grote groep Nederlanders, slaapproblemen heeft. Een tekort aan slaap minder dan zeven uur per nacht kan op de lange termijn voor gezondheidsproblemen zorgen.

Yoga is een van de beste manieren om over te schakelen van de activiteit van een dag naar de rust van een nacht. Yoga is beter dan warme chocomelk, melk, thee of slaappillen. Door yoga word je gezonder en je krijgt je energie weer terug, daardoor voel je tevredenheid in het dagelijkse leven en slaap je ‘s nacht veel beter.

sleeping cat

3. Jij leert de juiste ademhalingsoefeningen.

Ademhaling is erg belangrijk, niet alleen voor yoga, maar ook voor het gecoördineerd en harmonieus functioneren van lichaam-ziel-geest. Uit onderzoek van de Hartstichting blijkt dat 1 op de 3 Nederlanders in de leeftijd van 30 tot 70 jaar een hoge bloeddruk heeft en/of daar medicijnen voor gebruikt. Wat zonde! Met een juiste ademhaling kun je dit voorkomen of hoef je minder medicijnen te gebruiken.

Een goede ademhaling ventileert de longen en ontgift het hele lichaam, verbetert de werking van het hart en de longen, verbetert de spijsvertering en reguleert het hartritme, daarbij verlaagt de hoge bloeddruk. Ademhaling is het belangrijkste gereedschap om je lichaam en geest gezond te houden. Door dat je ademhalingsoefeningen doet, komt er meer zuurstof in je bloed. Dit zorgt voor dat je ook meer energie hebt.

Met een online yoga cursus voor beginners leer je stap voor stap de yoga-oefeningen goed uit te voeren. Zo leer je hoe je goed ademhaalt en hoe je beweging en ademhaling in het dagelijkse leven kunt combineren.

”ADEM in, ADEM uit, LAAT het los

4. Verbetert je Focus

‘’De kwaliteit van je focus bepaalt de kwaliteit van je leven.”

Yoga zorgt niet alleen maar voor ontspanning maar ook voor een betere focus en concentratie. Ontspannen is trouwens de ontwikkeling van een betere focus. Yoga is dus ook handig voor mensen die worstelen met gebrek aan focus en concentratie.

Tijdens de yoga oefeningen leg je je focus op je ademhaling en de oefeningen in plaats van op de gedachten in je hoofd. Als je de controle over je gedachten terug hebt kun je makkelijker de afleidende gedachten afsluiten en focussen op de dingen die meer aandacht verdienen.

5. Versterkt en verbetert jouw lichaam.

Sommige houdingen moet je minuten lang vast houden, daardoor versterk je je spieren en botten. Door het stretchen van je spieren word je flexibeler en je lichaam wordt fitter, hierdoor is de kans op blessures kleiner.

Het is wetenschappelijk bewezen dat de constante beweging en onderhoud van onze wervelkolom het leven verlengt. Een gezonde wervelkolom is de sleutel voor een lang leven. Een goede oefening om je wervelkolom gezond te houden/krijgen is de longitudinale beweging. Hierbij strek je je zo ver mogelijk naar voor en naar achter uit. Daarna strek je jezelf lateraal. Dit doe je door je bovenlichaam naar rechts en links te draaien terwijl je voeten stevig op de grond staan. Het is erg belangrijk om deze bewegingen correct onder de knie te krijgen, zodat je wervelkolom ook op oudere leeftijd recht en gezond blijft. Door deze oefeningen verbeter je je balans en ook je lichaamshouding.

Ben jij enthousiast geworden? Wil je alle voordelen zelf ervaren?

Geen probleem! Tegenwoordig heb je meerdere leuke online yoga cursussen voor beginners. Hieronder op de foto ben ik yoga aan het oefenen met ‘Happy with Yoga’.

Lees verder en ontdek waarom ik voor een online yoga cursus gekozen heb.

Grootste voordelen van een online yoga cursus voor beginners:

  • Je leert yoga stap voor stap vanaf de basis.
  • Je kunt yoga doen waar je wilt.
  • Niemand kijk naar je.
  • Geen vaste tijden, dus meer flexibiliteit.
  • De lessen kunt je zo vaak herhalen als je wilt.
  • Online yoga cursussen zijn vaak goedkoper dan een maand abonnement bij een yogaschool.

Leer Yoga Stap voor Stap vanaf de basis!

Met deze online Yoga kun je je flexibiliteit en fysieke houdingen verbeteren, de lessen bevatten ook ontspanningsoefeningen die je gedachten helpen kalmeren, waardoor je jezelf accepteert en meer zelfvertrouwen krijgt.

Als je echt een positieve verandering in je leven wilt, begin dan met een online yoga cursus.

Probeer deze handige ontspanning ‘’sport’’ zelf uit, want de basis is helemaal niet moeilijk om te leren en je hebt geen dure apparatuur nodig.

pc, iPod, telefoon

Ben jij de volgende beginnende yogi?

 

  • 9 volledige online Yogalessen
  • Een e-boek met de 25 belangrijkste houdingen
  • Een bonusles met uitleg over de Yogafilosofie
  • Bonusvideo’s en toegang tot losse series
  • Toegang tot een enthousiaste en toegewijde Facebook community
  • Onbeperkt toegang tot de inhoud van de cursus en toekomstige updates.
  • Begeleiding van professionele en ervaren docenten

 

Ga naar de kortingspagina en begin met de cursus Yoga Stap voor Stap

Ik ben zelf ook een beginnende Yogi en heel enthousiast over deze online yoga cursus. Ik hoop dat jij dat ook bent! Hier kun je meer lezen over mijn ervaringen van deze cursus.

Heb jij al ervaringen of doe je met mij mee? Ik ben benieuwd, laat een reactie achter!

Namasté begroeting

Misschien vind je dit ook interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *