Stress verminderen? 8 belangrijke tips om te ontstressen!

stress verminderen, ontstressen linksboven

Wat het ook is, stress is eigenlijk een duwtje in je rug om jezelf te ontwikkelen. Stress zorgt ervoor dat je paden beloopt die je normaal zou ontwijken. Stress verminderen is heel belangrijk voor je gezondheid en dit doe je door te ontspannen en te ontstressen.

In dit artikel neem ik je mee in de wereld van stress en hoe je er mee om gaat. Wat kan je doen om te ontstressen en ontspannen door het leven te gaan. Ga aan de slag met de tips en verminder je stress. Je zult merken dat je als persoon enorm zult groeien.

Inhoudsopgave

Wat is stress?

Iedereen ervaart stress in het dagelijkse leven. Het is een vorm van spanning en we zijn zo opgebouwd dat we een bepaalde mate van spanning nodig hebben om goed te kunnen functioneren in het leven. Deze spanning zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor actie. Je hersenen geven een signaal af waardoor je lichaam onder andere het hormoon adrenaline gaat maken. Pas wanneer er op de lange termijn te veel spanning aanwezig is, kan dit leiden tot klachten. De meest voorkomende klachten; versnelde hartslag en ademhaling, veel of weinig eetlust, hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid en gebrek aan energie. Stressklachten ervaren de meeste mensen als vervelend maar stress is niet altijd slecht. Er zijn namelijk twee soorten stress, positieve en negatieve stress.

Positieve stress

Positieve stress is de gezonde vorm en is een natuurlijke reactie van het lichaam. Op momenten waarop je jezelf van je beste kant wil laten zien, komen deze spanningen goed van pas. Het geeft een gezonde adrenaline en zorgen ervoor dat je extra alert bent. Positieve stress is bijvoorbeeld goed in de volgende situaties. Een sollicitatiegesprek, in de achtbaan of je schoonouders voor de eerste keer ontmoeten. Maar ook in gevaarlijke situaties is positieve stress handig want je reactiesnelheid is op dat moment een stuk sneller. Positieve spanningen maken je lichaam alert, waardoor je situaties beter afhandelt. Spanning heeft iedereen nodig zolang het gezonde spanningen zijn.

Negatieve stress

Bij negatieve stress is dit anders. Soms wordt er te veel van ons gevraagd of willen we te veel. Het lijkt dan alsof alles tegen zit of je ervaart dat je weinig steun krijgt uit je omgeving. Bijvoorbeeld bij problemen thuis of op het werk. Dat soort situaties geven extra spanningen die vaak ook lang duren. Hierdoor heeft je lichaam niet genoeg tijd om te herstellen. Dit kan ervoor zorgen dat je langdurige stress ervaart. Langdurige stress vergroot het risico op een burn-out.

Niet iedereen is even gevoelig voor stress. Dit heeft te maken met de balans tussen het stressniveau dat je aan kan en de hoeveelheid stress die je voor je kiezen krijgt. Als je een hoog stressniveau aan kan, kan je meer of grotere stressvolle situaties aan dan iemand die een laag stressniveau heeft. Ontdek wat bij jou stress veroorzaakt dan kun je veel makkelijker (gerichter) de oorzaak aanpakken. Zo kan je stress verminderen en beginnen met ontstressen.

Oorzaken van stress

Stress kan op heel veel manieren veroorzaakt worden. Eigenlijk zijn de oorzaken eindeloos want iedereen is gevoelig voor andere dingen. Om een beter inzicht te krijgen geef ik een korte uitleg van de meest bekende oorzaken.

Algemene ervaringen in het dagelijkse leven

Sommige mensen kunnen heel snel stress ervaren door kleine dagelijkse gebeurtenissen. Dit zijn kortdurige gebeurtenissen. Bijv. in de rij staan voor de kassa bij de supermarkt, een vlek op een net nieuw shirt, het wc papier is op, de auto start niet net voor een belangrijke afspraak enzovoorts….

Langdurige gebeurtenissen worden als stressvol ervaren als ze te lang duren. Bijv. een ziek kind of familielid, financiële problemen, problemen met de buren, angst enzovoorts….

Gedrag en gedachten van de persoon zelf

Hier gaat het over de dagelijkse leefstijl van de persoon zelf. Er zijn wel een aantal gedragingen die duidelijk stress verhogend werken. Bijv. veel roken, weinig lichaamsbeweging, (te) veel alcohol drinken enzovoorts en veel moeten doen in een kort tijdbestek.

Tussen alle goede gedachten die we hebben, zitten ook een paar verkeerde gedachten waardoor je stress kan krijgen. Bijv. als je verwacht dat iedereen jou aardig vindt en vervolgens blijkt dat dat niet zo is, daarmee creëer je ook je eigen stress.

Gebeurtenissen tijdens het leven

Gebeurtenissen in je leven kunnen natuurlijk ook stress oproepen. Meestal negatieve gebeurtenissen, zoals ziekte, sterfte of een scheiding maar ook positieve feiten zoals geboorte of huwelijk kunnen de oorzaak zijn van stress.

Stress op het werk

Een hoge werkdruk is een bekend voorbeeld. Dat is ook niet schokkend vind ik. Veel mensen besteden een groot deel van hun leven op het werk en proberen alles perfect te doen. 1 op de 7 werknemers ervaart werkstress op het werk. Hierdoor kan je niet goed functioneren en heb je kans op een burn-out.

Stress verminderen en ontstressen? Hoe doe je dat?

De beste oplossing om stress te verminderen en te ontstressen is om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van je stress. Zo kan je makkelijker en gerichter aan de slag gaan met ontstressen. Je problemen wegduwen is nooit een goed idee! Je kan beter je problemen bespreken, vertel thuis en op je werk de dingen die je dwars zitten. Dat kan heel lastig zijn zeker op je werk, maar geloof mij, je werkgever wil ook liever dat je op het werk bent en niet thuis zit met een burn-out.

Door te ontstressen, verminder je je stressniveau en zal je het leven positiever ervaren. Hiervoor moet je wel je lichaam en geest in een staat van ontspanning brengen. Iedereen ontspant op een andere manier. Hieronder vind je 8 belangrijke tips, waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

Doe wat je leuk vindt

Dit is niet moeilijk, probeer iedere dag iets leuks te doen waar je blij van wordt en plezier uithaalt. Zorg dat je iedere dag genoeg tijd aan jezelf besteedt en de dingen die je leuk vindt. Al is het maar 5 minuten, het maakt niet uit hoe lang je het doet als je maar doet wat je leuk vindt. Maak er wel tijd voor en wacht niet tot dat je tijd hebt, want we hebben altijd te weinig tijd. Het is niet altijd mogelijk om te doen wat je echt leuk vind. Maar doe er je best voor en geniet van die leuke momenten. Zo kun je je stress verminderen en vervolgens volledig ontstressen.

Knuffel

Wist jij dat knuffelen enorm kan helpen met stress verminderen dus ontstressen? Het is 1 van de beste medicijnen tegen angst, pijn en stress. Een lekkere warme knuffel verhoogt je gezondheid en geluksgevoel. Door een knuffel met iemand komt namelijk ook het hormoon oxytocine vrij. Dat noemen ze vaak ook ”mamahormoon” want dit stofje wordt bij de bevalling aangemaakt en als de baby moedermelk drinkt. Zowel de baby als de moeder worden daar heerlijk rustig van.

Mensen die knuffelen zijn vaak ook socialer en staan meer open voor emotionele steun en liefde. Knuffelen verlaagt je bloeddruk en hartslag, verbetert je spijsvertering en verhoogt je immuunsysteem. Knuffelen geeft je ook een positief gevoel waardoor je weer met een glimlach verder kan gaan.

Meditatie: Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kan je overal doen of je nu op het werk bent of gewoon thuis het maak niets uit. Neem af en toe jouw eigen momentje waarop je niets anders doet. Concentreer jezelf rustig op je ademhaling. Dit helpt om je geest tot rust te brengen en je lichaam te ontspannen en te ontstressen. Dit vermindert als eerste de stress en ten tweede verbetert het je aandacht. Met Yoga kan je heel goed je ademhaling oefenen. Yoga heeft onder andere als doel om jezelf van alle psychische en lichamelijke stress te ontdoen. De yogahoudingen hebben tot doel ons lichaam te openen en alle lichamelijke en psychische stress weg te laten stromen.

Alles is perfect zoals het is

Dit is een hele krachtige gedachte die ervoor zorgt dat je nu, op dit moment geen spanning ervaart. Het is natuurlijk heel moeilijk om alles als perfect te kunnen zien. Maar wanneer je tevreden kunt zijn met wat je hebt ben je op de goede weg. Je kan geen positieve actie ondernemen met een negatief gevoel. Daarom is het heel belangrijk om van die negatieve gevoelens af te komen. Herhaal voor jezelf : “Alles is perfect zoals het is“, zo accepteer je je huidige situatie. Accepteer dat niet alles 100% is en wees blij met die 75%. Dit geeft rust in je hoofd en vanuit die rust kan je actie ondernemen.

Sporten & Bewegen

Door het gebruik van je spieren gaat ook het cortisolniveau omlaag waardoor de stressreactie verminderd. Daarnaast komt ook het hormoon endorfine vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat je je weer positiever, helderder, rustiger en meer ontspannen gaat voelen. Dit hormoon wordt ook wel het ”gelukshormoon” genoemd. Beweging en sporten hervormen je hersenen, waardoor het beter kan reageren op stress. Let op dat je niet te fanatiek wordt met sporten, dit kan er namelijk voor zorgen dat je het weer te druk krijgt in je hoofd met als gevolg een nieuwe stressbron.

Met 3 keer 20 minuten sporten per week onderhoudt je je fysieke fitheid maar voel je jezelf ook mentaal positiever. Je moet wel zorgen dat je elke dag in beweging bent. Ga bijvoorbeeld wandelen in je lunchpauze of loop een rondje met een vriendin/vriend. Bewegen in de buitenlucht is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken. Woon je vlakbij je werk? Ga voortaan met de fiets naar het werk. Sporten en bewegen geeft je een energieboost en het is een goede methode om meer zelfvertrouwen te krijgen. Kies een activiteit die je leuk vindt, want dat vergroot de kans dat je regelmatig blijft sporten of bewegen.

Denk aan jezelf en zet jezelf op de eerste plaats

Nee, dit is niet egoïstisch! Als je te veel waarde hecht aan de mening van anderen dan heb je minder ruimte voor je eigen gevoelens en gedachten. Je zet jezelf daardoor niet op de eerste plek maar op de tweede of misschien wel de derde of vierde plaats.

Vraag jezelf bij elke keuze af: Doe ik dit voor mezelf of voor een ander? Laat je leven niet te veel beïnvloeden door wat andere van je vinden. Het is dan veel moeilijker om te bedenken wat je zelf wilt en hier je leven naar in te richten. En dat is ZONDE, want je leeft uiteindelijk voor jezelf. Durf ook nee te zeggen bij een opdracht waar je je niet goed bij voelt. Zo krijg je meer zelfvertrouwen en sta je steviger in je schoenen.

rode converse schoen op tafel

Haalbare doelen stellen

Stel realistische doelen aan jezelf. Wanneer je verwachtingen altijd te hoog legt, haal je doelen niet waardoor je gedemotiveerd wordt. Denk daarom eerst aan jezelf en stel haalbare doelen aan jezelf. Hierdoor blijf je veel gemotiveerder omdat je simpelweg je doelen haalt. Heb jij een groot einddoel? Deel dan je doel op in kleine doelen. Met elk klein doel dat je bereikt hebt, ben je trots op jezelf en ben je dichter bij je einddoel.

Denk positiever

Stop met de negatieve gedachten want je kunt veel stress verminderen en gaan ontstressen door positief te denken. Goede kans dat je geen idee hebt hoe vaak je negatieve gedachten hebt en hoe dat jou beïnvloedt. Ik daag je uit om op het moment dat je merkt dat je iets negatiefs denkt, je die gedachtestroom stop zet door gewoon hardop STOP te zeggen en je gedachtestroom positief te beïnvloeden. Je kunt altijd zelf bepalen of je gelukkige gedachten wilt hebben en of je met een bepaalde gedachte verder wilt gaan. Dit is een goede manier om je gedachten meer onder controle te krijgen.

Het helpt je om van jezelf te accepteren dat je bepaalde gedachten en gevoelens mag ervaren. Het werkt beter om gewoon te accepteren hoe je je nu voelt. Dan hoef je niet meer te vechten. Je zult merken dat dat je rust geeft.

Wil je weten hoe je positief kunt leven, zonder zorgen? Wil je direct minder stress? Bestel dan direct deze e-cursus:

Nooit meer zorgen over stress – Frank de Moei

Wil je meer positiviteit in je leven? Dat kan! Laat je stress en zorgen los met deze online training en word weer ontspannen en positief! Leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier! Stop met piekeren – voorgoed! Neem nog vandaag de eerste stap voor een positiever leven. 

Het hoeft geen jaren te duren om ontspanning te ervaren. Deze cursus bespaart je ontzettend veel tijd en energie. Talloze cursisten zijn je voorgegaan. Ze hebben hun vreugde en ontspanning weer teruggevonden. Maar wie is Frank de Moei en wat hij kan nog jou bieden? Lees onze REVIEW!

Meld je nu aan voor een positief leven zonder zorgen over stress!

  • Tijdelijke korting! Normaal €199,- nu voor maar €59,-.
  • BONUS! 2 GRATIS e-boeken!
  • 15-dagen 100% geld terug garantie. Op deze manier loop je geen enkel risico.
Ga naar de kortingspagina en begin met een positief leven!

Misschien vind je dit ook interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *